Yin yoga

Yoga Me is de yinste studio van het Gooi met vrijwel elke dag een yin yogales, regelmatig yin yoga workshops, en yin yoga privéles of bedrijfs-yin-yoga mogelijkheden. Omdat wij weten en zelf ervaren dat yin yoga een oplossing kan zijn. Misschien ook wel voor jou. Een oplossing om bijvoorbeeld je hectische leven meer in balans te krijgen. En in geval van yin yoga op het werk (bijvoorbeeld in de lunchpauze) een manier om daarna met meer focus, energie en concentratie de rest van de dag te werken. Yin yoga zou zo maar eens een deel van het ziekteverzuim op je werk kunnen oplossen.

Lees hieronder acht redenen waarom ook voor jou yin yoga geschikt zal zijn en waarom yin yoga zo toegankelijk is voor iedereen, alle leeftijden, alle condities (even scrollen).

Lees hieronder ook over yin yoga events (even scrollen). 


Kom gerust een keer een proefles doen, altijd welkom.


"yin is een yogales alleen voor mijzelf. Met mijn ogen dicht, zoeken naar zachtheid, luisteren naar een fijne stem, heerlijke muziek, die me door de les leidt. De tijd vliegt voorbij. En na die 5 kwartier (of soms langer) voel ik ruimte, een soort lichtheid die nog uren blijft hangen. En, ook belangrijk, mijn stijve rug voelt na elke les een beetje soepeler. Een aanrader voor iedereen, al is het maar omdat je leert dat je jezelf de tijd mag of eigenlijk moet gunnen en dat vertragen en wat meer mildheid je leven ten goede komt."

"net mijn eerste paar yin yogalessen gevolgd. Het is al lang geleden dat ik zoveel ontspanning gevoeld heb. Wow, proeft in elk geval naar meer"

"nog maar een paar yin yogalessen gevolgd, in de avond want overdag heb ik het druk. Ik heb telkens enorm geslapen, diep, en dat was lang geleden. Heerlijk dus, en verrassend ook"


Yin yoga is in "begeleid discomfort" ruimte maken in gewrichten en bindweefsel, met je ogen gesloten, meditatief en ieder op een eigen manier. Alle tijd, onthaastend, altijd een oefening in geduld. Yin als tegenhanger voor het yange leven wat we allemaal hebben. Er moet veel, er is veel, je leeft vaak veel rollen tegelijk, er zijn veel prikkels. Een vol hoofd maak je met yin yoga een beetje leger, milder en overzichtelijker. Je slaapt heerlijk na een yin yogales in de avond, je hebt weer energie en focus na een ochtend yin yogales. Yin is uitermate geschikt voor iedereen, alle leeftijden, formaten, condities. Lees verder onder andere de reacties van anderen


Yin yoga, acht redenen waarom yin yoga voor jou ook een must is

  • Door het ontspannen van je spieren, rek en versterk je het bindweefsel. Dat weefsel wat van jouw lichaam 1 geheel maakt, wat opslaat wat je zoal meemaakt in een dag. De ene dag zal yin yoga makkelijker zijn, de andere dag voel je meer weerstand. Je leert luisteren naar je eigen lichaam. En voor de sporters onder ons: door de aandacht die je geeft aan dat bindweefsel kunnen je spieren weer groeien en sterker worden!
  • Een ochtend yin yogales geeft je de juiste focus en verbinding met jezelf, waar je een hele dag profijt van kunt hebben. Zeker als je die dag iets spannends moet doen, is een ochtend yin yogales overheerlijk en efficiënt. Je komt echt helemaal "aan" bij je zelf. Yin je aan het begin of in het midden van je werkdag (bijvoorbeeld omdat je bedrijfs yin yoga volgt) dan vergroot dat je focus, concentratie en voorkomt het blessures doordat je vaak (te) lang zit en je lichaam over-belast. Yin yoga op het werk zal je lichaam en geest ten goede komen (minder hoofdpijn, schouder en nekklachten, polsklachten, lage rugklachten, betere focus en concentratie).
  • Niks lekkerder dan even helemaal niks moeten, alleen zijn. Dat is echt heerlijk. En voor velen van ons iets wat we (weer) moeten leren en ons zelf toe moeten staan/gunnen. Als kind kon je uren met 1 ding bezig zijn, tijd speelde geen rol, er ontstond een soort tijdloosheid, en creativiteit. Als volwassene zijn we dat "tijdloze" vaak kwijt geraakt, er moet vooral veel. Yin yoga leert je dat weer: geen haast hebben, geduldig wachten op je volgende uitadem, een eindeloze tijd ervaren. Klinkt easy en lijkt op zich heel saai, maar kom het maar eens doen! Het blijkt een hele uitdaging en een nuttige eigenschap om (weer) aan te leren.
  • Yin yoga is een meditatieve vorm van yoga. Meditatie heeft zijn kracht wel bewezen. Mensen die mediteren voelen zich vaak meer in balans, zijn meer in contact met zichzelf, herkennen makkelijker of sneller hun eigen grenzen etc. Yin yoga is daarom alleen al een fijne yogavorm. Door behoorlijk te rekken (je fysieke lichaam uit te dagen) geef je je hoofd iets te doen, iets om aandacht naar toe te brengen, dit werkt kalmerend voor je (drukke) hoofd, je hele systeem. Bovendien ligt de focus op een ruime langzame adem. Ook dit werkt heel meditatief. 
  • Let it go, oftewel loslaten. Hoe dan en wat dan? Dat kun je alleen maar zelf invullen. Al yinnend zal er van alles voorbij komen in je hoofd, zul je inzichten krijgen, verwerk je dingen, misschien besluit je al dan niet bewust iets compleet anders te gaan doen, laat je het oude los. Wie weet. Wees nieuwsgierig. Al yinnend neem je toch een beetje afstand van je dagelijkse doen en dat alleen al kan enorm verhelderend zijn. 
  • Yin yoga is het ultieme voor je zelf zorgen. Voor 4 of 5 kwartier per keer en soms langer even je eigen middelpunt zijn. Dat is vaak niet iets wat je leert te doen. Dit heeft niks met egoïsme te maken. Maar alles met: "vanuit een gezond en in balans zijnd zelf kun je er ook optimaal zijn voor een ander." Er is dus niks mis met een (paar) yin yogalessen per week. Waarschijnlijk ben je daarna minder prikkelbaar voor je omgeving. Ze zullen het waarderen. Heb je een druk leven, werk/gezin/familie/sociaal en misschien nog meer... zorg dat het niet uit de hand loopt en gun jezelf de tijd.
  • Na een yin yogales in de avond slaap je heerlijk. Je hoofd is al leeg. Je fysieke lichaam is al heerlijk ontspannen. Yin yoga in de avond is dus een perfecte investering in je zelf als je wat moeite hebt met in- of doorslapen. En tig keer beter dan de tv of een alcoholisch slaapmutsje.
  • Yin yoga is een fijne yogavorm voor iedereen van elke leeftijd en met elke conditie. Je doet het namelijk altijd goed. Een yin yogahouding past zich aan aan jouw lichaam. Bij yin yoga past geen presteren, er zijn geen enorme ambities. Hoe dan? Dat laten we je graag voelen op de yin yogamat. 

Als je in ons rooster kijkt staan daar verschillende yin yogalessen. Bij sommigen staat alleen yin yoga en bij anderen staat iets extra, als rug-yinyoga, basic-yin yoga, yin 50+, yin en nidra. Hieronder vind je wat uitleg. 

We kunnen pagina's vol schrijven over yin yoga maar vinden eigenlijk dat je maar gewoon moet komen ervaren. En als je dan een stuk of wat yin yogalessen gevolgd hebt, begrijp je wel waarom wij en veel van onze klanten yin yoga zo heerlijk vinden. 


yin yoga in combinatie met overheerlijk eten. Wij houden er van. Zie de info over het aanstaande mini retreat, gewoon in de studio. 





Yin yoga voor 50+: voorheen hadden we een yin yogales voor 50+. Daar hadden we zo onze redenen voor: 50 is een magische leeftijd vinden wij. 

Voor velen een leeftijd waarin je volop in het leven staat, er veel te doen is, er vaak genoeg life-changing-besluiten genomen worden, en er nog veel meer van je gevraagd wordt, terwijl er tegelijk hormonaal (en dus fysiek en mentaal) enorm veel verandert. Bij vrouwen, maar ook bij mannen.

Je lichaam wordt er gedurende de jaren niet soepeler op, als je niet met regelmaat flink en intensief stretched. Bindweefsel versoepel je door echt genoeg water te drinken en te yinnen. Met yin "raak" je je bindweefsel, versterk en versoepel je je gewrichten en werk je dus aan de verjonging van je ouder wordende lichaam. Hoe fijn is dat? De specifieke yin 50+ les is er niet meer maar je bent wel welkom bij elke andere yin yogales. Kom jij meedoen? Een proefles doen mag altijd.


En dan toch een korte workshop van 75 minuten voor de 50-plusser: Yin 50+ "laat de lente maar komen": 

Zaterdag 7 maart 15.00-16.30

Docent Estella

Kosten: geen proefles mogelijk, via fitmanager koop je een losse les (€12,- of betaal je met je Yoga Me kaart), je bent zeker van harte welkom wanneer je ons nog niet kent of nog nooit aan yin yoga gedaan hebt.

Aansluitend op wat hierboven staat over yin 50+ organiseren we op zaterdag 7 maart (15.00-16.30) een workshop yin 50+. Nog net in het staartje van de winter en als voorbereiding op de lente wanneer je weer volop in beweging wilt komen. Deze workshop gaat jou duidelijk laten voelen waarom het zo belangrijk is voor je lichaam te zorgen, ook als het her en der wat ouder wordt. Bij de lente hoort het element hout, verbonden met lever en galblaas, en dat heeft alles te maken met "in beweging komen, transformatie, ruimte innemen en goed voor je zelf zorgen". Je bent van harte welkom als je voelt dat je wat extra aandacht nodig hebt. Aanmelden gaat via fitmanager. Kosten: een losse les of een strip of passepartout. Betaalbaar dus, maar niet minder goed en zeer toegankelijk !!! 


Xl yin en yoga nidra

Vrijdag 20 maart 19.15-21.45

Docent Estella

Kosten € 22.50 (aanmelden via mail of fitmanager)

Maximaal 12 matten

Yin in combinatie met yoga nidra (yoga van de slaap, een mooie geleide diepe meditatie) is heerlijk en mega ontspannen. Op de drempel van de lente een mooie avond helemaal voor jou alleen. Lente is de tijd van vernieuwing, hoop, bloei, keuzes maken en realiseren, genieten. En hoe mooi als je daarin ontspannen je weg kunt vinden. Daar gaat deze avond over. Een enorm cadeau aan je zelf. En mocht je iemand anders dit cadeau geven, des te leuker. Neem maar mee. Hij of zij zal er van opknappen. 

 

Rug-yin yoga

Elke maandagochtend (10.30) is er een rug yin yogales. Een les geschikt voor iedereen die (wel eens of continu) last heeft van (onder-)rug, nek of schouders. De lessen zijn afwisselend. Er zal ook wat meer beweging zijn dan in een reguliere yin yogales omdat een pijnlijke rug ook opknapt van beweging. De rust, intentie en ontspanning zijn zeker ook in deze yin yogales aanwezig. Met deze lessen zal je rug sterker worden, flexibeler, zal de doorbloeding verbeteren en zal de pijn afnemen. Wil je tevoren overleg of deze les wel geschikt is voor jou? Mail of bel gerust. Nog meer info over deze lessen vind je op de rug yin yoga pagina

Voel je je te onzeker voor een groeps-yin yogales voor de rug, gun je zelf dan 1 of meer privélessen. We gaan dan samen op zoek naar wat wel, helemaal op jou afgestemd. Een "zoektocht" met bijna altijd enorm goede resultaten. Daarna stroom je gewoon in bij de groepslessen als je dat wilt.


Yin yoga voor sporters 






"Ik weet het, dit is yin yoga zoals alle yin yoga. Maar ik vind het zo fijn dat ik weet dat er om me heen ook allemaal sporters liggen. Dat maakt het voor mij een veilige yin yogales, ik kan zijn die ik ben en voel me begrepen."

Er zijn inmiddels gelukkig enorm veel intensieve sporters die yoga "ontdekt" hebben. Meestal zullen "ze" voor yang yoga kiezen. Op zich niet verkeerd, ook de yange stretches zal de spieren en gewrichten ondersteunen in herstel na sporten.

Intensieve sporters aan het yinnen krijgen is een van onze uitdagingen. Het zou de sport nog beter ondersteunen: herstel na een training verloopt beter, spieren groeien beter als bindweefsel soepeler mag worden, focus en concentratie nemen toe, er wordt meer connectie gevoeld met een ontspannen adem:

Intensief sporten vraagt veel van je lichaam. Of je nou traint in de sportschool (crossfit, fitness), fietst, mountainbiket, schaatst, of traint voor duurloopjes of hele of halve marathons. Telkens daag je je zelf fysiek en mentaal uit. Dit heeft vaak spiergroei, krachtstoename en meer zelfvertrouwen als gevolg. Toch kan (top)sport of intensieve sport ook leiden tot uitputting en blessures. Door yin yoga toe te voegen aan je (heel) yange sporttrainingen onderhoud je je lichaam op een gezonde manier, en dan met name die delen die gevoelig zijn voor spanning en slijtage (gewrichten en spieren in bijvoorbeeld nek en rug). Tijdens yin yoga geef je je lichaam de tijd om diep te herstellen, fysiek, mentaal en op ademniveau. Je oefent bovendien in geduld, traint je "aandachts-spier" (focus en concentratie) en vergroot de flexibiliteit van je lichaam (range of motion van je gewrichten). Kom gerust eens langs voor een proefles. 


Yin yoga volgens een aantal klanten:

"we are not human doings, we are human beings" (dit is yin, citaat van Luc Acke tijdens een prachtige workshop in Utrecht op zondag 6 maart 2016)

"van yin yoga word ik een vriendelijkere versie van mijzelf" (dank je wel Marieke voor deze mooie quote)

"door het doen van yin yoga krijg ik meer helderheid in mijn hoofd en slaap ik fantastisch diep" (veel gehoorde opmerking van yinyogi's)

"door het regelmatig volgen van een yin yogales, hoef ik nooit meer naar een osteopaat. Terwijl ik daar vroeger zo'n 6 x per jaar heen moest om te kunnen blijven functioneren" (veel gehoorde positieve opmerking over yin yoga!!)

"yin yoga om mijn hoofd te legen en mijn lichaam te ontstressen. Yin yoga geeft ruimte voor vernieuwing"

"door yin yoga heb ik weer leren ontspannen en voel ik me ontzettend veel sterker in mijn eigen lichaam en steviger staan in de pittige wereld waarin ik leef."

"ik kwam naar yin om mijn bindweefsel minder stram en pijnlijk te maken en te werken aan de gezondheid van mijn hart. Op beiden lijk ik voorzichtig resultaat te boeken. Ik ben er blij mee"